De geselecteerde projecten

Hieronder zijn de 50 projecten per onderwerp weergegeven, de volgorde hiervan is willekeurig. Er kan geen prioritering uit worden afgeleid.

Thema Wegverkeer

1. Vervolg A12 Gouda-Utrecht met realisatie directe verbinding A12/N11 in westelijke richting (Bodegravenboog).

2. Verbreding A20 Nieuwerkerk aan den IJssel - Gouwe aquaduct: monitoring Planuitwerking MIRT

3. Integrale bereikbaarheidsstudie A12 west - A20

4. Beter Bereikbaar Gouwe

5. N210 Algeracorridor: ontsluiting Krimpenerwaard richting Rotterdamse regio verbeteren

6. Ontsluiting Krimpenerwaard - Gouda - A12

Integraal

7. Integrale inpassing nieuwe verstedelijking Vijfde Dorp. Wordt inhoudelijk opgepakt in projecten 9, 10, 11, 13, 17, 18, 19 en 24.

8. Integrale inpassing nieuwe verstedelijking Westergouwe. Wordt inhoudelijk opgepakt in projecten 9, 10, 11,17, 18, 19 en 24.

Thema Fiets

9. Snelfietsroutes / doorfietsroutes [RMP]

10. Ontwikkeling recreatief fietsnetwerk

11. Opheffen barrièrewerking voor fietsers [RMP]

12. Verkeersveiligheid voor fietsers Gelijk aan project 25, gezamenlijk oppakken

13. Inpassing Vijfde Dorp in het fietsnetwerk [RMP]

14. Deelmobiliteit op OV-knooppunten [RMP] Gelijk aan project 17, gezamenlijk oppakken

15. Verminderen conflicten landbouwverkeer Gelijk aan project 28, gezamenlijk oppakken

Thema Ketenmobiliteit

16. Ontwikkelprogramma fietsenstallingen op OV-punten [RMP]

17. P+R-voorzieningen versterken [RMP] Gelijk aan project 14, gezamenlijk oppakken

18. Hubs en vervoersknopen voor personenverkeer [RMP]

Thema Openbaar vervoer

19. Ontwikkeling station Gouweknoop [RMP]

20. OV vangnet (vooral kleine kernen) [RMP]

21. Behouden en versterken OV-verbindingen naar grote steden [RMP]

22. Onderzoek mobiliteitsarmoede in het buitengebied [RMP]

23. Inzetten op betere doorstroming OV [RMP]

24. Nieuwe lightrail-verbinding voor de Binckhorstregio richting deze regio [RMP]

Thema Verkeersveiligheid

25. Veilige fietsinfrastructuur Gelijk aan project 12, gezamenlijk oppakken

26. Verkeersveilige woonwijken

27. Uniforme verkeersveilige schoolomgeving

28. Minimaliseren van conflicten zwaar (landbouw)verkeer en zwakke verkeersdeelnemers Gelijk aan project 15, gezamenlijk oppakken

29. Reguleren van groot en zwaar verkeer in de kernen

30. Veilige 60 km/uur wegen

31. Regionale gedragsbeïnvloeding

Thema Duurzaamheid

32. Versnellen van het ontwikkelen van laad- en tank infrastructuur voor Zero-emissie vervoer [RMP]

33. Lokale productie van duurzame energiedragers voor mobiliteit [RMP]

34. Stimuleren ZE vervoer via inkoop gemeenten [RMP]

35. Stimuleren van elektrisch rijden – route 2030 [RMP]

36. ZE-zone voor Stadslogistiek in 2025 [RMP]

37. Stimuleren verduurzamen logistieke bedrijven [RMP]

38. Verduurzamen bouwlogistiek - mogelijkheden voor bouwhub(s)

39. Stimuleren verduurzamen landbouwlogistiek [RMP]

40. Uitbreiding voertuigluwe stadsgebieden [RMP]

41. Werkgeversaanpak voor duurzaam werkgerelateerd reizen [RMP]

42. Verkeersmanagement (DVM) en routering [RMP]

43. Inzetten op mobiliteitsmanagement, smart mobility en beter benutten [RMP]

44. Inzet van mobiliteitsgerelateerde digitale data voor verkeersmanagement

45. Onderzoeken mogelijkheden verduurzaming wegen en de regio als proeftuin voor innovaties gerelateerd aan beheer en onderhoud

Thema Bedrijven en goederenvervoer

46. Logistieke stadshubs [RMP]

47. Vervoer over water van goederen [RMP]

48. Blauwe Golf: afstemmen van brugopeningen

49. A12-corridorstudie, gericht op logistiek

50. Bereikbaarheid en aantrekkelijkheid regionale bedrijventerrein

Factsheets projecten

In de bijlagen is per project een factsheet opgenomen, met een toelichting van ieder project en aanvullende informatie:

  • Omschrijving project;

  • Type project: lobby, samenwerking, uitvoering, studie of programma:

    • Bij lobbyprojecten zijn andere partijen dan de regio aan zet om deze te realiseren. Middels een actieve lobby gaat de regio het project agenderen bij de betreffende partij, om daar het nut en de noodzaak onder de aandacht te krijgen, maar ook om financiering rond te krijgen. Dit kunnen trajecten van de lange adem zijn, maar ook met een groot regionaal belang.

    • Bij samenwerkingsprojecten gaat het om projecten waar de regio samen met andere partijen wil optrekken om een knelpunt op te pakken of project uit te voeren. De partner kan een andere overheid zijn, maar ook een private partij.

    • Bij uitvoeringsprojecten gaat het om duidelijk concrete projecten of maatregelen benoemd waarmee de regio Midden-Holland of de betrokken gemeenten aan de slag kunnen, mogelijk voorafgegaan door enig onderzoek.

    • Bij studieprojecten gaat het om projecten waarbij nog niet concreet duidelijk wat de te nemen maatregelen moeten zijn en eerst een (haalbaarheids)studie noodzakelijk is.

    • Bij programmaprojecten betreft het projecten die voortkomen uit andere sectorale programma’s (fiets, verkeersveiligheid en duurzaamheid), die één op één zijn overgenomen in dit nieuwe Uitvoeringsprogramma RVVP.

  • Bijbehorend speerpunt of speerpunten vanuit het RVVP;

  • Eindscore van de kansrijkheid, resulterend uit de toepassing van het beoordelingskader, waarbij de programmaprojecten niet gescoord zijn. De details van de scores per project zijn opgenomen in de beoordelingstabel in de bijlagen;

  • Bestuurlijke trekker of bestuurlijk programmatrekker: wie is verantwoordelijk voor het project;

  • Kostenindicatie: een inschatting van de kosten voor voorbereiding (bijvoorbeeld een onderzoek) en realisatie (waarbij het niet gaat om wie de kosten moet dragen, dat kunnen bijvoorbeeld ook andere partijen dan regiogemeenten zijn). Onderscheiden zijn de volgende categorieën:

    • < € 50.000;

    • € 50.000 – € 100.000;

    • € 100.000 – € 400.000;

    • € 400.000 – € 1.000.000;

    • > € 1.000.000;

De kostenindicaties moeten met een zeer ruime marge genomen worden. Kosten zijn immers afhankelijk van vele factoren die op het moment van schrijven van dit stuk niet allemaal bekend waren.

  • Planningstermijn, waar relevant onderscheiden in voorbereiding en realisatie. Onderscheiden zijn de volgende categorieën:

    • Korte termijn (<5 jaar);

    • Middellange termijn (5-10 jaar);

    • Lange termijn (>10 jaar).

Bij de planning geldt, net als bij de kostenindicatie, een ruime marge. De planning is immers afhankelijk diverse factoren, zoals de beschikbare capaciteit, middelen of de uitkomsten van vaak benodigd voorbereidend onderzoek.