Project 17: P+R voorzieningen versterken [RMP]

Thema: Ketenmobiliteit

Type project: Uitvoering

Speerpunt: D: Stimuleren OV gebruik en ketenmobiliteit naar grote(re) steden

E: OV in buitengebied borgen

J: Bevorderen van deelgebruik van mobiliteitsvoorzieningen

Omschrijving

Doel: De bereikbaarheid verbeteren door de keten fiets/auto-OV te versterken. De keten wordt zo aantrekkelijk voor automobilisten dat zij voor het grootste deel van hun reis OV kiezen, hiermee verminderen we de druk op het wegennet.

Inhoud maatregel: Op dit moment zijn er vooral P+R’s bij stations en bij de stadsranden. Binnen het project ketens en knopen is voorgesteld een keten van P+R’s langs sterke OV-assen te plaatsen. Het gaat hierbij om centraal gelegen haltes buiten de bebouwde kom. Genoemd zijn de volgende corridors: - richting Rotterdam/Capelsebrug langs N210 om verkeer voor de Algera-corridor af te vangen - richting Gouda langs de N207 en - bij station Gouweknoop. Daar zijn hoogwaardige haltes (deels R.Net) aanwezig. Toch is het nog mogelijk de kwaliteit/faciliteiten daarvan te verbeteren en de aanwezigheid beter te communiceren richting inwoners. Mogelijk is het aantal corridors uit te breiden. Dit project kan gecombineerd worden met het project deelmobiliteit.

Benodigde actie: Vervaardigen uitvoeringsplan P+R-corridors: Uitwerken van de plannen en gewenste verbeteringen op de twee keten-corridors. Bepalen van de haltes die verbeteringen behoeven en gewenste verbeteringen.

Uitvoeren uitvoeringsplan P+R-corridors; doorvoeren investeringen/verbeteringen, uitvoeren communicatiecampagne gericht op de woonkernen waar de P+R-corridor relevant voor is.

Links met andere projecten

RMP

Gelijk aan project 14, gezamenlijk oppakken

Overlap project nr. 19

Kansrijkheid

Zeer kansrijk

Trekker

Gemeente Gouda?

Kosteninschatting

Voorbereiding: < 100.000, Realisatie: > 400.000

Termijn

Uitvoeringsplan: Korte termijn (< 5 jaar); Uitvoering: korte tot middellange termijn (5 - 10 jaar)