Project 32: Versnellen van het ontwikkelen van laad- en tankinfrastructuur voor Zero-emissie vervoer [RMP]

Thema: Duurzaamheid

Type project: Programma

Speerpunt: K: Stimuleren schone mobiliteit door versnellen van zero emissie tank- en laadinfrastructuur

Omschrijving

Doel regio: tank- en laadinfrastructuur vormt in 2030 geen belemmering voor de uitrol van Zero-emissie vervoer. De gemeenten faciliteren het uitbreiden van de laadinfrastructuur in de regio en het ontstaan van minimaal 3 tankstations voor alternatieve energiedragers in combinatie met snel-laadstations.

a. Versnellen uitrol laadinfrastructuur

Huidige stand:

Per 1 juli 2021 hebben de gemeenten een nieuwe concessie aan Engie verleend (samen met gemeente Rotterdam en 25 andere gemeenten in ZH) voor het plaatsen van landpalen voor personenauto’s in de publieke ruimte. Binnen deze concessie gaan de gemeenten proactief (door middel van prognose- en plankaarten) locaties aanwijzen waar laadpalen moeten komen. De plaatsingstermijn op aanvraag wordt verkort naar 13 weken. Daarnaast is er nauwe samenwerking met de netbeheerders. De prognosekaarten zijn al gereed, de plankaarten worden momenteel binnen de RAL- samenwerking (Regionaal Actieprogramma Laadinfrasturctuur Zuid-Holland en Zeeland) opgesteld. In RAL-verband wordt ook de behoefte aan snellaadstatons onderzocht.

Vervolgactie:

De gemeenten zijn bezig om hun eigen visie en beleid over laadinfrastructuur voor personen auto’s te actualiseren (op basis van voorbeelden van de RAL). Regionaal gaan we de basis ontwikkelen voor de visie over laadinfrastructuur voor zware voertuigen, bussen, vervoer over water en snelladen. Hierbij sluiten we waar mogelijk aan bij onderzoeken en faciliteiten vanuit de RAL.

b. Versnellen uitrol tankinfrastructuur voor waterstof en andere hernieuwbare brandstoffen (biobrandstoffen en synthetische brandstoffen)

Huidige stand:

De eerste Energie Hub in de regio (met verschillende duurzame energiedragers) is in voorbereiding op bedrijventerrein Distripark A12 (Waddinxveen). Naar verwachting is de procedure rondom het aanpassen van het bestemmingsplan en de milieuvergunning eind 2021/ begin 2022 doorlopen. De initiatiefnemer streeft ernaar om de Energie Hub eind 2022/ begin 2023 te realiseren. Daarnaast zijn er initiatieven in Bodegraven-Reeuwijk (langs de N11 en langs de A12). Verder is binnen de regio een kansenkaart ontwikkeled voor waterstoftankstations. Deze is bedoeld om nieuwe initiatieven te stimuleren.

Binnen de samenwerking A12 Corridor (provincie en gemeenten langs de A12) wordt het ontstaan van Energy Hubs gefaciliteerd. Er is een H2-consortium van bedrijven opgericht en zijn deze geholpen bij de aanvraag van een DKTI-subsidie (voor de realisatie van een tankstation en voor de aanschaf van waterstof-trucks).

Vervolgactie:

Voor bestaande initiatieven zetten de gemeenten zich verder in om aanpassing van bestemmingsplan en vergunning vlot te laten verlopen. Bespreken met initatiefnemers welke belemeringen zij ervaren en waar de gemeente mogleijk een rol in kan spelen. Verder faciliteren de gemeenten het ontstaan van voldoende afzet voor de nieuwe duurzame enrgiedragers. Dit gebeurt door ZE-aanbestedingen (van eigen wagenpark, doelgroepenvervoer, reinigingsvoertuigen, bussen en openbare werken) en daarnaast door informatie aan bedrijven te verschaffen (via nieuwsbrieven en bijeenkomsten). Mogelijk kunnen groepen bedrijven verder gefacilteerd worden bij de aanvraag van Europese en landelijke subsidies voor tanksinfrastructuur en ZE-voertuigen.

c. Faciliteren laad/tankinfra OV

Afspraak Klimaatakkoord/Doel: allen nieuwe bussen in 2025 ZE, 100% ZE in 2030 (BAZEB)

Huidige stand:

Na een uitstel van de OV-aanbesteding (in verband met corona) gaat de de provincie deze in 2022 doorzetten. Er is een onderzoek gedaan naar potentiële laad- en tank locaties voor ZE-bussen in het gebied. De gemeenten hebben hier informatie voor geleverd. Deze info wordt mee genomen in de aanbestedingsdocumenten. Dit helpt de vervoerders bij de inschrijving.

Vervolgactie:

Na de gunning begin 2023, wanneer het duidelijk wordt welke faciliteiten de vervoerder precies nodig heeft, moeten de gemeenten besluiten nemen en vergunningen afgeven voor het plaatsen van laadobjecten, zorgen voor mogelijke herinrichting van de haltes-infrastructuur en hierover met de bewoners communiceren. Dit kan veel tijd kosten en mogelijk hoge investeringen (in combinatie met inrichting openbare ruimte) voor de gemeenten betekenen. Als aanpassingen van de haltes gecombineerd worden met fietsenstallingen en andere faciliteiten voor deelmobiliteit is het mogelijk om hier subsidie voor aan te vragen. Naar verwachting gaan de nieuwe bussen pas medio/eind 2024 rijden.

Links met andere projecten

RMP

Kansrijkheid

nvt

Trekker

Thematrekker: Gemeente Gouda?

Kosteninschatting

400.000 - 1.000.000

Termijn

Korte tot middellange termijn (<10 jaar)