Project 33: Lokale productie van duurzame energiedragers voor mobiliteit [RMP]

Thema: Duurzaamheid

Type project: Programma

Speerpunt: K: Stimuleren schone mobiliteit door versnellen van zero emissie tank- en laadinfrastructuur

Omschrijving

Afspraak Klimaatakkoord:

Provincies en gemeenten werken samen om te zorgen dat daar waar nodig in de Regionale Energie Strategieën (RES) in de behoefte aan duurzame energie voor duurzaam transport wordt voorzien.

Huidige stand:

In de RES Midden-Holland 1.0 (april 2021) is rekening gehouden met de regionale vraag naar energie voor mobiliteit. In het hoofdstuk over elektriciteit, in de paragraaf over systeemefficiëntie, wordt de samenhang benoemd van de laadinfrastuctuur en het elektriciteitsnetwerk. Verder wordt in het hoofdstuk over innovatieagenda aandacht besteed aan mogelijke pilots voor productie van waterstof en toepassing in de mobiliteit.

Vervolgactie:

De gemeenten in de regio gaan met name ontstane initatieven faciliteren.

Darnaast kunnen de gemeenten (in relatie tot de RES en capaciteit van het elektriciteitsnet) verschillende mogelijkheden verkennen voor de ruimtelijke invulling van de productie van zowel elektriciteit als waterstof en andere duurzame brandstoffen. Bijvoorbeeld:

• Bij (grote) infrastucturele projecten kan standaard gekeken worden naar de mogelijkheden voor opwekking van duurzame energie voor (onder andere) mobiliteit. De concessiehouder voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte – Engie wil dit soort projecten benutten om lokaal opgewekte groen stroom in te kopen voor de laadpalen.

• Op locaties waar op grote daken zonne-energie of eventueel wind-energie geproduceerd kan worden, maar het net onvoldoende capaciteit heeft (zoals agrarische bedrijven in het landelijk gebied), kan mogelijk waterstof voor transportdoeleinden worden geproduceerd.

• In het landelijk gebied kan mogelijk biogas/waterstof worden geproduceerd door vergisting van mestoverschot of vergassing van restbiomassa (als bermgras).

• Bedrijven en bewoners kunnen worden gestimuleerd om zonnepanelen aan te leggen en het stroom deels te gebruiken voor het opladen van de eigen elektrische voertuigen.

• Binnen de concessie aan Engie voor laadpalen in de openbare ruimte is aandacht voor smart charging. Dit moet samen met de netbeheerders en de gemeenten de komende tijd vorm krijgen.

Links met andere projecten

RMP

Kansrijkheid

nvt

Trekker

Thematrekker: Gemeente Gouda?

Kosteninschatting

400.000 - 1.000.000

Termijn

Afhankelijk van de actie: Zowel korte termijn (< 5 jaar), als middellange termijn (5 - 10 jaar) en lange termijn (> 10 jaar)